Bank muzyki – jak z niego korzystać?

W Internecie można znaleźć coraz więcej baz muzyki na jednorazowych licencjach. Takie zbiory pozwalają wykupić ścieżki dźwiękowe do produkcji i dalszego rozpowszechniania bez konieczności odprowadzania z tego tytułu dodatkowych opłat do ZAIKS, ZASP czy innych organizacji zrzeszających twórców i stojących na straży prawa autorskiego.

Bank muzyki – czym tak na prawdę jest?

bank muzykiBank muzyki jest bazą, w której utwory na licencji Royal Free uszeregowane są w wielu różnych kategoriach. Zwykle kategorie oznaczone są stylem muzycznym zgromadzonych w nich dźwięków (muzyka pop, rock, classic, jazz, reggae, chillout itp.). Często jednak twórcy takich baz oznaczają poszczególne zbiory zgodnie z sugerowanym przeznaczeniem. Dzięki temu użytkownikom jest łatwiej odnaleźć utwory, który będą pasować do ich potrzeb. W banku może znaleźć się muzyka do reklamy (spoty radiowe i telewizyjne), ścieżki dźwiękowe do filmów. Często pojawiają się również oddzielne zbiory do zastosowań biznesowych, czyli muzyka do prezentacji. Taki podział Royalty Music ułatwia dobór – użytkownik nie musi już przesłuchiwać setek różnych ścieżek dźwiękowych, aby natrafić na coś, co spełni jego oczekiwania. To twórcy bank muzyki oceniają poszczególne dźwięki pod kątem różnych zastosowań. W biznesowych prezentacjach muzyka jest tylko tłem, dlatego powinny być to dyskretne, stonowane dźwięki. Dobrze sprawdzi się tutaj klasyka lub jazz.

W reklamie panuje większa dowolność. Ścieżka dźwiękowa może być szybka, bardziej nowoczesna, ostra czy zadziorna. Dźwięki powinny jednak pasować do całej koncepcji spotu, być dobrane pod kątem grupy docelowej.